Persbericht – Afval loont en 21South gaan samenwerking aan op ICT gebied

logo-afval-loont

14 mei 2017

Afval loont is het innovatieve afval inzamelsysteem waar inwoners geld krijgen voor het gescheiden inleveren van hun afval. Zo kunnen zij sparen voor maatschappelijke doelen of voor het eigen gezin.

21South is een innovatieve ICT dienstverlener, beheert ICT omgevingen en realiseert apps en applicaties met behulp van Mendix.

21South zal de volledige ICT van Afval loont gaan upgraden door het gehele beloningsplatform van Afval loont in Mendix onder te brengen. Met deze ontwikkeling zet Afval loont een volgende stap met haar concept in de afvalmarkt.

Niet alleen zullen de bestaande functionaliteiten worden opgewaardeerd en verbeterd. Nieuwe functionaliteiten worden samen met 21South ontwikkeld. Dit zal voornamelijk op het vlak liggen van onlinecommunicatie en het ondersteunen van sociale cohesie voor de gemeenschap waar Afval loont actief is. Hiermee wil Afval loont de beleving van afval anders laden bij haar deelnemers. Zo zal er een nieuwe app worden geïntroduceerd waarmee communicatie met de deelnemers wordt geoptimaliseerd.

Afval loont heeft gekozen voor Mendix vanwege de behoefte aan meer flexibiliteit in een sterk veranderende afvalmarkt.

Jørgen van Rijn oprichter Afval loont: “ICT speelt een steeds belangrijkere rol in het bereiken van individuen en groepen. Met deze samenwerking en de overstap naar Mendix, zullen wij nog beter in staat zijn om in te spelen op nabije ontwikkelingen in de afvalmarkt”.

Jan Kappenburg directeur 21South: “Mendix is een snelgroeiend mondiaal platform. Het wordt al in verschillende markten succesvol ingezet. Wij zien in de afvalmarkt een sterke behoefte aan ICT-innovatie. Ons bedrijf wil daar graag aan meewerken”.

Op het NVRD-congres van 18 mei zal er op de stand van 21South een demo te zien zijn van het nieuwe platform van Afval loont, dat ontwikkeld is door 21South.

Afval loont achtergrondinformatie

Afval loont is een initiatief van Jørgen van Rijn. Renewi (voormalig Van Gansewinkel), RebelGroup en Social Impact Ventures Nederland en Jørgen van Rijn zijn aandeelhouders van Afval loont.

Iedere inwoner, vereniging, school, goed doel of andere instelling in Hoogvliet en Barendrecht kan meedoen aan Afval loont. Spaarders kunnen meedoen met behulp van een spaarpas. Men kan de spaarpas ophalen bij een filiaal van Afval loont, na registratie op www.afvalloont.nl. De spaarder kan ook zijn mobiele telefoon gebruiken als spaarpas, door middel van het tonen van een persoonlijke QR-code met behulp van de Afval loont app.

Met het inleveren van oud papier en karton, verpakkingsplastic, drankkartons, textiel, kleine elektrische apparaten, frituurvet en blik & metaal wordt geld gespaard (de vergoedingen liggen tussen de 4 en 15 eurocent per kilo). Bij het bereiken van € 10 spaarsaldo wordt dit overgemaakt naar de bankrekening naar keuze van de spaarder. Mensen hebben ook de mogelijkheid om afvalstoffen bij Afval loont in te leveren zonder spaarpas. In dat geval komt het gespaarde geld ten goede aan goede doelen, voor 50% aan de lokale voedselbank en voor 50% aan andere lokale goede doelen.

Een Afval loont filiaal heeft een moderne en leuke uitstraling. Afval loont kijkt naar afval als een retail product en past haar dienstverlening en uitstraling daar op aan. Het inleveren van afvalstoffen bij de filialen vergt weinig tijd en moeite. Filialen zijn gesitueerd op plekken waar mensen vaak komen, bijvoorbeeld in de buurt van supermarkten, sportcomplexen en/of scholen. Hierdoor hoeven mensen geen extra afstand af te leggen en kan het inleveren van afvalstoffen worden gecombineerd met de dagelijkse routine.

Filialen

Afval loont heeft op dit moment vijf filialen, in Rotterdam-Hoogvliet, Barendrecht en Noordwijk:

• Afval loont Hoogvliet Centrum, Middenbaan-Noord 5, Hoogvliet
  • Afval loont Barendrecht Centrum, Achterom 9, Barendrecht
  • Afval loont Bijdorp, Voordijk 273, Barendrecht
  • Afval loont Carnisselande, Van der Vormhaven – Hudighaven, Barendrecht
  • Afval loont Noordwijk, Stakman Bossestraat 65, Noordwijk

De openingstijden verschillen iets per filiaal, maar zijn doorgaans:

• 9.00 – 17.00 uur op maandag t/m donderdag
  • 9.00 – 19.00 uur op vrijdag
  • 10.00 – 15.00 uur op zaterdag

Voor meer informatie zie ook www.afvalloont.nl